Jonas og Jørgen Beyer Strømquist har topp utdannelse innen marinteknologi og arbeidet flere år i store internasjonale oljeserviceselskaper. I likhet med 25.000 andre i oljebransjen mistet også brødrene nylig jobbene sine. Nå satser de for fullt på hobbyen sin.

Begge forteller at det var tøft å miste jobben og bli overflødiggjort.

– Vi var både skuffet og forbannet da vi mottok beskjeden. Fem års høgskoleutdannelse var med ett ingenting verdt. Vi har familie, små barn, hus- og billån. De privatøkonomiske utfordringene sto i kø.

Men brødrene ble enige om å legge de negative hendelsene bak seg, se fremover og stole på egne ferdigheter.

– Det er viktig å tenke positivt og ikke la seg knekke fysisk og psykisk på grunn av dette. Teorien vi har tilegnet oss gjennom studiene og kompetansen vi opparbeidet oss i oljeserviceselskapene, er gull verdt. Vi vurderte ulike forretningskonsepter og kom frem til at vi ønsket å satse fult og helt på vår hobby – sykkel- og skisport – hvor vi har både kunnskap og kompetanse. Derfor var det naturlig å videreutvikle vårt allerede etablerte selskap JBS Sport AS.

Populær sport

– Vi registrerer et generasjonsskifte blant amatørsyklister. Den tradisjonelle påske pappaen som dro med familien på hytta blir nå eldre. Det kommer nye generasjoner som ønsker mer adrenalinpreget sykling. Nå er stisykling i ferd med å bli en folkesport og triatlon en konkurransesport for unge mennesker som ønsker å presse seg selv til yttergrensene.

Tøff konkurranse

JBS Sport er langt fra den eneste sykkelimportøren i Norge. Konkurransen er knallhard. Noen lykkes mens andre går dunken. På spørsmål om hva som skiller JBS Sport fra andre aktører i markedet, svarer de:

– Vi kommer fra en helt annen startgrop. Skal vi overleve må vi være tilpasningsdyktig både overfor kunder, leverandører og markedet. Vi er konseptorientert og selger til butikker som har behov for vårt produktsortiment. Vi vil aldri klare å selge like mange sykler som i det tyske markedet. Derfor må vi hele tiden ha kunden i sentrum. Tjener våre kunder penger på vårt sportsutstyr gjør også vi det. Vi skal ikke konkurrere mot de store norske sportskjedene. Vi skal levere sykler av høy kvalitet og prisklasse til en engere brukergruppe.

Omsetningsvekst

I fjor omsatte JBS Sport for drøye 1,3 millioner. I år har selskapet budsjettert med en omsetning på nærmere 3 millioner kroner som til neste år forventes å bli dobbelt så høy.

– Overskuddet vil bli brukt til å øke varelageret, sier Jørgen og Jonas. De kan fortelle at de har inngått leverandøravtaler for å dekke deler av det skandinaviske markedet med sitt sportsutstyr.

– Vi leter nå etter selvstendige agenter som kan fronte våre produkter i disse markedene, avslutter de.

Skrevet av: Trond Schieldrop 8.12.15